Stress punca susah hamil

Stress punca susah hamil: Bagaimana ia mempengaruhi anda?

2 min bacaan

Adakah stress punca susah hamil? Adakah anda pernah berkawan dengan seseorang yang telah bertahun-tahun berusaha untuk hamil? Akhirnya pasangan itu memilih untuk mengambil anak angkat dan sama ada dalam proses pengangkatan atau segera setelah anak itu pulang dan wanita itu hamil. “Relaklah dan itu akan berlaku” adalah nasihat yang sering diberikan kepada wanita yang menghadapi masalah kehamilan.

Ia bukan mudah untuk mengatakan bahawa tekanan berperanan atau tidak dalam kesuburan. Wanita masih mampu hamil dalam situasi yang jauh lebih tertekan daripada apa yang dianggap oleh individu di negara perindustrian hari ini. Hakikatnya, di negara-negara di mana terdapat peperangan terbuka dan keadaan kelaparan wanita bukan sahaja tidak mempunyai masalah kemandulan malah terus hamil.

stress punca susah hamil

Bilangan orang yang tidak dapat hamil sebenarnya agak kecil. Walaupun tekanan berperanan dalam kemandulan, ia tidak berada pada tahap yang serius seperti endometriosis.

Namun, tekanan akan mencederakan dorongan seks dan pengeluaran sperma dalam perkembangan telur. Dalam beberapa keadaan tekanan dapat menunda ovulasi, dan jika teruk, ia dapat mencegah ovulasi pada bulan tertentu. Namun, ini bukan situasi yang konsisten dari bulan ke bulan melainkan sesuatu yang dapat mempengaruhi kesuburan setiap bulan.

Pada masa ini doktor tidak percaya bahawa ada cukup data untuk membuat kesimpulan yang jelas dari kajian yang sedang dilakukan. Tetapi ramai yang percaya bahawa ini hanya isu masa sebelum kita dapat menghubungkan titik antara semua perkara yang mempengaruhi kesuburan kita dan gambaran yang lebih besar.

Namun, doktor tahu bahawa tekanan akan mempengaruhi rembesan hormon, kemampuan tubuh untuk menghasilkan telur atau sperma dan dorongan seks. Semua faktor ini sangat penting dalam kehamilan. Sebilangan doktor juga percaya bahawa dengan mengurangkan tekanan seorang wanita dapat membantu meningkatkan protein dalam lapisan rahim yang terlibat dalam implantasi.

Pakar obstetrik juga tahu bahawa wanita yang mengalami tekanan yang teruk akan berhenti haid. Oleh itu, walaupun tidak ada data yang konsisten, doktor percaya bahawa mengurangkan tekanan dapat membantu pasangan hamil dengan lebih cepat.

Teknik pengurangan tekanan boleh digunakan di tempat kerja dan ahli keluarga besar. Apabila pasangan dapat memastikan garis komunikasi terbuka di antara mereka, ia juga membantu mengurangkan jumlah tekanan yang dialami oleh kedua-duanya.

Malangnya, ini tidak selalu mencukupi untuk mengurangkan tahap tekanan dan pasangan masih perlu mendapatkan sokongan emosi di luar keluarga. Kaunseling, kumpulan sokongan dan buku-buku dapat membantu dengan mengetahui bahawa anda tidak bersendirian dan membantu anda membuat pilihan yang ada.

Adalah tidak wajar dengan menggunakan ubat untuk mengurangkan tahap tekanan yang dihadapi, tetapi dengan menggunakan yoga atau teknik meditasi lain, anda dapat mengurangi jumlah tekanan yang dihadapi.

Doktor juga tahu bahawa dengan mengurangkan jumlah kafein dan perangsang pemakanan lain serta meningkatkan jumlah senaman secara berkala, anda dapat menghilangkan ketegangan dari segi fizikal dan emosi.

Oleh itu, walaupun tekanan boleh mempengaruhi kesuburan pasangan secara signifikan, itu bukan cabaran atau halangan yang sukar diatasi. Dengan rawatan dan cara untuk hamil, cabaran kemandulan ini dapat diatasi dengan cepat.