3 Rawatan Kesuburan Popular Menjadi Pilihan Anda

3 Rawatan Kesuburan Popular Menjadi Pilihan Anda

3 min bacaan

Sebagai wanita, sudah tentu anda sangat berkeinginan untuk hamil. Anda tidak akan berputus asa dan terus berusaha sehabis baik untuk hamil. Jadi, satu-satunya pilihan yang ada setelah mencuba pelbagai cara semula jadi untuk mengatasi kemandulan adalah dengan bantuan perubatan. Dapatkan bantuan perubatan dengan pakar yang diiktiraf.

Berikut adalah beberapa rawatan kesuburan biasa, sekunder dan kadar penyembuhannya.

Pakar perubatan mendefinisikan “pembiakan dibantu” sebagai bantuan perubatan yang diberikan bagi membolehkan pasangan yang bermasalah dengan kesuburan memperoleh anak. Rawatan kesuburan yang biasa digunakan adalah:

rawatan kesuburan

Rawatan Kesuburan IUI

IUI atau inseminasi intrauterin: Proses ini juga disebut inseminasi buatan. Ia sering dilakukan secara serentak berserta dengan pemberian ubat hormon untuk meningkatkan kadar perkembangan telur. Rawatan seperti ini juga dilakukan jika pasangan mengalami masalah jumlah sperma yang rendah, kes kemandulan gagal didiagnosis atau berlaku gangguan lendir serviks. Di sini, air mani dikumpulkan dan kateter dimasukkan ke dalam vagina sehingga tepat ke dalam rahim. Ini bermakna, sperma dihantar ke rahim dengan bantuan kateter.

Rawatan Kesuburan IVF

IVF atau Pembajaan in vitro: Pembajaan in vitro, kaedah yang dianggap sebagai salah satu kemajuan yang paling luar biasa dalam 3 dekad terakhir ini adalah rawatan kesuburan yang kebanyakannya digunakan sekiranya berlaku kemandulan. Secara amnya, ia adalah rawatan kesuburan terbaik jika seseorang wanita mengalami kecacatan fizikal seperti tiub fallopio terhalang, jumlah sperma lelaki sangat rendah atau alasan kemandulan tidak dapat diketahui. Kemajuan IVF sangat berkesan dalam mengatasi masalah ini walau apa pun penyebab kepada kemandulan.

Dalam proses ini, wanita harus mengambil ubat-ubatan yang akan meningkatkan perkembangan telur di ovumnya. Telur yang matang kemudiannya dikeluarkan melalui pembedahan. Dalam piring petri, telur diletakkan, sperma ditemukan dan persenyawaan dilakukan. Zigot kemudian diletakkan di dalam rahim wanita. “Bayi tabung uji” adalah terma yang diberikan kepada bayi yang dilahirkan dengan cara ini.

Sumbangan sperma: Sumbangan sperma adalah cara yang baik untuk konsepsi. Cara ini digunakan jika lelaki tidak subur, mempunyai jumlah sperma yang rendah atau jika seorang wanita ingin hamil tetapi mahu menjadi ibu bapa tunggal. Dalam kes ini, kebanyakan identiti penderma sperma tidak diketahui. Namun, boleh jadi mereka adalah rakan anda.

Sumbangan telur: Cara ini dilakukan jika seorang wanita ingin hamil tetapi telurnya tidak dapat digunakan atau dia menderita beberapa fasa gangguan ovulasi. Dalam kes ini, telur yang disumbangkan oleh wanita lain digunakan ke atasnya.

Surrogacy conventional atau kehamilan gantian

Surrogacy conventional atau kehamilan gantian: Cara ini juga disebut ibu tumpang. Ia adalah keadaan di mana seorang wanita mensenyawakan telurnya dengan sperma pasangannya melalui proses persenyawaan in-vitro. Cara ini dilakukan jika telur dan sperma tidak dapat disenyawakan secara semula jadi di dalam rahim wanita tersebut.

Selepas zigot yang terbentuk, ia dimasukkan ke dalam rahim ibu tumpang. Ibu tersebut akan mengandungkan anak tersebut selama 9 bulan dan selepas anak dilahirkan, anak tersebut diserahkan kepada pemilik asal telur dan sperma. Kebiasaannya, ibu tumpang diberi bayaran tertentu sebagai upah mengandung dan melahirkan anak.

Berhati-hati dan fikirkanlah dengan teliti rawatan kesuburan yang ingin dijalani sekiranya anda mahukan anak. Sebaiknya, ikutilah nasihat doktor anda dalam perkara ini. Lihatlah juga kadar kewangan anda kerana rawatan kemandulan sangatlah mahal dan polisi insurans kemandulan sama sekali tidak dilindungi. Ada yang hanya menanggung kos secara selektif dan ada juga yang langsung tidak menanggungnya.

Anda juga perlu menjaga iman dan kepercayaan anda ketika melakukan bantuan ini. Biarkan keputusan anda menjadi keputusan yang telah dipersetujui oleh suami dan isteri. Doktor anda akan dapat membantu dalam hal ini. Jadi, berjumpa dengan doktor dan pilihlah prosedur yang dirasakan paling terbaik untuk anda dan pasangan.