Dah 60 Tahun Pil Perancang Selamat Atau Tidak?

4 min bacaan

Artikel ini adalah mengenai sejarah, faedah dan risikonya serta menjawap persoalan pil perancang selamat atau tidak. Penyelidikan ini dibiayai oleh Margaret Sanger dan diciptakan oleh Frank Colton pada tahun 1960.

Setiap kali seseorang memutuskan untuk membesarkan keluarga, keputusan mengenai berapa banyak anak yang akan selalu menjadi faktor.

bilangan-anak-menjadi-faktor-pengambilan-pil-perancang

Dan dengan ledakan penduduk baru-baru ini, pasangan kini semakin menyedari akan keperluan untuk merancang keluarga. Terdapat banyak kaedah perancang keluarga yang tersedia di pasaran, salah satunya adalah pil perancang.

Sejarah pil

Pengembangan pil adalah digerakkan oleh peguam bela hak wanita seumur hidup, Margaret Sanger. Advokasi Sanger didorong dengan memerhatikan ibunya memenatkan dirinya hingga mati dengan melahirkan 11 anak.

Dia menjadi jururawat dan kemudian membiayai penyelidikan untuk menghasilkan kontraseptif yang lebih baik.

Pil kontraseptif oral Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) pertama diperkenalkan kepada orang ramai dan dilancarkan untuk dijual di Amerika Syarikat pada tahun 1960-an.

Nama jenama pil kontraseptif pertama adalah Enovid dan ia dicipta oleh Frank Colton. Dia dimasukkan ke Hall of Fame Penemu Nasional untuk penemuan khusus ini.

Kemudian, Carl Djerassi, seorang ahli kimia Austria, mencipta pil perancang moden.

Namun, persoalan mengenai pil perancang selamat atau tidak masih menjadi satu topik perbahasan di pentas perubatan dunia di mana penyelidikan sains moden mendapati ia adalah berkaithubung dengan beberapa peningkatan penyakit moden yang puncanya masih belum diketahui.

Dengan itu, tiada sesiapa pun dapat memberi satu jawapan muktamad bahawa pil perancang selamat atau tidak kerana tidak seorang pun yang akan mengalami kesan yang sama.

Ianya bagaikan satu pertimbangan yang harus dibuat selepas kebaikan dan keburukan pil perancang masing-masing diambil kira.

Tidak ketinggalan juga adalah kesanggupan seseorang wanita itu untuk mengambil risikonya di samping menikmati manfaat yang dijangka akan berlaku jika ia diambil dengan betul.

Faedah

pil-perancang-selamat-atau-tidak
  • Pil adalah cara yang berkesan untuk meminimumkan kehamilan yang tidak diingini apabila digunakan seperti yang ditetapkan.
  • Ia membantu memperbaiki rambut dan jerawat yang berlebihan kerana androgen dan testosteron ditekan. Tahap androgen yang tinggi secara tidak normal boleh menyebabkan kegelapan dan pertumbuhan rambut berlebihan pada muka dan badan.
  • Pendarahan haid yang berat dan tidak teratur juga diperbaiki.
  • Kekejangan haid dan sakit pra-haid dikurangkan dengan ketara semasa menggunakan pil kontraseptif oral.
  • Ia digunakan untuk merawat endometriosis dengan mengatur pengeluaran hormon yang dapat membantu mengembangkan penyakit ini lebih jauh.
  • membantu mengurangkan risiko pembentukan sista ovari kerana mencegah ovulasi.
  • Kista ovarium sering terbentuk semasa tempoh ovulasi.
  • Ia melindungi wanita daripada barah rahim.
  • menurunkan risiko menghidap Penyakit Pelvis Radang(PID). PID adalah jangkitan bakteria pada tiub Fallopian dan Uterus yang boleh menyebabkan kesakitan yang teruk dan akhirnya, jika tidak dirawat, kemandulan. Pil menebalkan lapisan lendir serviks dan melindungi serviks daripada terkena jangkitan bakteria.
  • Fungsi kontraseptif hanya bersifat sementata dan boleh diperbalikkan

Risiko dan kesan sampingan

  • Pengguna pil mungkin menghadapi kesan sampingan fizikal yang ringan seperti: rasa loya, sakit kepala, kenaikan berat badan.
  • Peningkatan risiko barah payudara dan kanser serviks telah dilaporkan dengan pengguna pil perancang.
  • Peningkatan risiko strok dan serangan jantung bagi pengguna pil yang merokok.
  • Pengguna pil mengalami perubahan emosi yang tidak biasa, termasuk kemurungan.

Keputusan yang akan dibuat

Dah 60 Tahun Pil Perancang Selamat Atau Tidak?

Walaupun pil perancang dah 60 tahun wujud di pasaran dan disambut baik selama ini. Jangan terlupa fakta bahawa ia merupakan satu industri amat menguntungkan yang bernilai sebanyak USD4.75 Trillion.

Maka bersedialah untuk mengesyaki apa yang kita baca di surat khabar kerana ia mungkin bukan satu kebenaran tetapi satu konspirasi di dunia perubatan dan kesihatan.

Persoalan pil perancang selamat atau tidak masih belum terjawap dengan jelas dan muktamad lagi. Apa yang kita ada sekarang adalah hanya kadar kebarangkalian yang memuaskan sahaja.

Memilih untuk menggunakan pil adalah keputusan yang hanya boleh anda buat sendiri. Timbang faedah dan risiko dengan teliti sebelum memilih untuk menggunakan kaedah kontraseptif seperti ini.

Atau lebih baik, berjumpa dengan profesional kesihatan dan perubatan yang dipercayai atau pergi ke klinik pakar sakit puan terdekat untuk membincangkan semua risiko dan faedah secara menyeluruh, agar semua persoalan dan kebimbangan anda dijawab dan diselesaikan.

Lagipun, badan anda yang akan menanggung akibat membuat keputusan terburu-buru jika anda membuat keputusan dengan tergesa-gesa.