Betul ke Pil perancang punca gemuk?

2 min bacaan

Pil perancang punca gemuk pengguna? Memang tiada keputusan muktamad boleh dicapai hari ini. 

Perbincangan ini seolah-olahnya satu perbahasan epik tanpa batas tentang ayam ke atau telur dicipta dulu dan ia tidak akan berhenti-henti.

Secara ilmiah, tidak ada petunjuk dalam kajian dan eksperimen mengenai hubungan langsung antara pil perancang keluarga dan kenaikan berat badan.

berat badan adalah kesan sampingan pil kawalan kelahiran

Memandangkan keadaan itu, sangat sukar untuk memahami mengapa kebanyakan orang masih berfikir sebaliknya.

Kita boleh memikirkan beberapa sebab mengapa pemikiran ini terus berkembang. Pil kawalan kelahiran mengandungi hormon sintetik yang terus maju ke kelenjar pituitari kita.

Sesampai di sana, hormon sintetik menyekat pengeluaran hormon LH dan FSH. Ini menghalang pertumbuhan semula jadi telur dan ovulasi.

Menurut beberapa doktor dan pengamal perubatan, pil pencegah kehamilan juga boleh menyebabkan peningkatan selera makan, sekurang-kurangnya bagi sesetengah wanita. 

Tetapi kajian menunjukkan bahawa keadaan ini lebih bersifat sebagai pengecualian daripada norma. Juga telah diketahui bahawa peningkatan selera makan tersebut mungkin adalah satu kebetulan dan tidak berbeza dengan apa yang berlaku di masyarakat umum.

pil perancang punca gemuk

Ini juga membawa kita ke fakta seterusnya. Sebilangan doktor dan pengamal perubatan terus mengeluarkan pernyataan bahawa kenaikan berat badan telah diperhatikan atau kenaikan berat badan adalah kemungkinan kesan sampingan kepada pesakit mereka, dan ini menambah kekeliruan.

Sering kali pernyataan dari doktor diterima sebagai penyataan fakta. Daripada menjelaskan maklumat yang sudah palsu, mereka menyumbang kepada penyebaran mitos ini secara berterusan.

Persepsi lain tentang merasa kembung atau gemuk ketika seseorang mengambil pil adalah bahawa tubuh dikatakan menahan lebih banyak air ketika menggunakan pil berbanding ketika tidak. Ini adalah satu lagi tanggapan yang bersifat khabar angin, gosip, dan maklumat yang salah.

Golongan wanita sangat menyedari dengan isu berat badan mereka. Tanya mana-mana lelaki yang memberi komen mengenai berat badan wanita, ia memang langkah tersalah yang diambil terhadap seseorang wanita.

Kesedaran atau bahkan kewaspadaan mereka dalam isu berat badan bertambah barangkali menyumbang kepada penerimaan atau pemerhatian yang salah bahawa pil pencegah kehamilan boleh menyebabkan kenaikan berat badan.

Wanita yang sering takut dengan kenaikan berat badan akan menjauhi pengambilan pil ini sama sekali dan memilih kaedah pencegahan kehamilan yang lain. 

Ini boleh memudaratkan sebarang perancang keluarga yang sedang diusahakan. Itulah sebabnya penting untuk kita harus menghancurkan mitos kenaikan berat badan adalah punca pengambilan pil perancang. Ia adalah kaedah kawalan kelahiran yang berkesan, apabila digunakan dengan betul saja.

pil perancang punca gemuk

Walaupun beberapa kaedah lain juga berkesan, pil masih merupakan pilihan lebih baik dengan kebarangkalian 99.7% dalam pencegahan kehamilan.

Wanita harus berhenti bimbang tentang fakta yang tidak nyata dan sebaliknya mereka harus bimbang tentang kenaikan berat badan ketika mereka hamil atau setelah bersalin.

Kedua-dua situasi ini akan mengakibatkan lebih banyak masalah berkaitan dengan berat badan daripada yang mereka ada sekarang dengan pil perancang.

Peningkatan dan kawalan berat badan adalah mengenai keseimbangan. Diet yang sempurna digabungkan dengan senaman badan yang serdehana.

Itulah cara hidup yang ideal. Seharusnya kita mencegah kegemukan yang ketara dengan pemakanan yang sihat dan senaman selalu.