Dahi adalah salah satu bahagian yang sering ditumbuhi jerawat. Ini kerana zon-T pada wajah yang cenderung lebih berminyak berbanding dengan bahagian lain pada wajah kita. Jerawat di dahi boleh disebabkan oleh beberapa keadaan kesihatan yang mempengaruhinya.

Apakah Punca Jerawat di Dahi?

Terdapat beberapa faktor seperti faktor luaran yang boleh menjadi punca jerawat di dahi. Oleh kerana perubahan hormon tertentu yang berlaku semasa akil baligh, pengeluaran sebum akan meningkat, kemudian dikumpulkan ke dalam liang-liang pori kulit.

Perubahan hormon semasa kehamilan atau kitaran haid juga dapat meningkatkan pengeluaran sebum. Tekanan mental, faktor genetik, diet yang tidak sihat dan juga kesan sampingan daripada sesetengah ubat dapat membuat seseorang itu mudah terkena jerawat di dahi.

Pori-pori yang berminyak akan menyebabkan ia tersumbat di bahagian dahi ketika terkena kotoran dan debu, ia akan dijangkiti oleh bakteria berbahaya. Ini adalah punca jerawat di dahi.

Pori-pori kulit yang berdekatan meningkatkan peluang penyebaran jangkitan dengan lebih cepat ke seluruh kawasan dahi. Bukan itu sahaja, minyak dari kulit kepala juga akan memburukkan lagi jangkitan.

Bahan kimia dan minyak yang terdapat dalam pelbagai produk kosmetik dan produk penjagaan kulit yang lain akan merangsang rembesan minyak ke liang-liang kulit dan menyebabkan keadaan kulit bertambah teruk.

Bagaimanakah Cara Menghilangkan Jerawat Di Bahagian Dahi?

Hanya jerawat ringan sahaja yang boleh dirawat di rumah. Pertama sekali, anda harus memastikan bahawa anda tidak menyentuh atau memicit jerawat tersebut. Ini bagi mengurangkan kemungkinan terjadinya parut jerawat.

Anda harus menjaga kebersihan kulit dengan mencuci wajah anda dengan pencucian wajah yang ringan dan mempunyai asid salisilat sebagai bahan utama. Komponen ini boleh membantu dalam menyingkirkan sel kulit mati yang menyebabkan penyumbatan liang.

Pengelupasan kulit juga sangat penting untuk memastikan kebersihan pada liang dalam kulit. Gunakan skrub wajah yang lembut untuk tujuan ini. Mereka yang memiliki kulit yang sangat sensitif tidak perlu menggunakan skrub lebih dari tiga kali dalam seminggu.

Pembersihan harus diikuti dengan aplikasi pelembapan kulit berasaskan air (water based) untuk mencegah pengeringan kulit, kerana kekeringan kulit sering membuat kulit menjadi lebih sensitif.

Seiring dengan rezim perawatan kulit ini, anda mungkin harus menggunakan lebih banyak ubat-ubatan yang dapat digunakan untuk mengurangkan risiko jangkitan. Pilih salah satu produk yang mempunyai benzoil peroksida sebagai salah satu ramuan. Ia dapat membunuh bakteria yang menjadi punca jerawat di dahi dengan berkesan.

Sekiranya anda menderita masalah jerawat di dahi yang teruk, anda harus berjumpa dengan pakar dermatologi. Mereka akan mengenalpasti punca jerawat di dahi terlebih dahulu dan kemudian memulakan rawatan.

Ubat-ubatan biasa yang digunakan untuk tujuan ini termasuk antibiotik untuk pemberian oral dan akan digunakan sebagai aplikasi topikal. Vitamin A juga digunakan untuk menyembuhkan jerawat. Selalunya, steroid digunakan untuk mengawal gejala teruk jerawat seperti sakit dan keradangan.

Mengamalkan gaya hidup sihat dengan diet yang seimbang, olahraga yang teratur dan fikiran yang bebas dari sebarang tekanan untuk menjaga kulit supaya berada dalam keadaan baik. Tidak lupa juga, minumlah banyak air untuk menyingkirkan toksin dari badan.

Baca Selanjutnya Cara Menghilangkan Jerawat di Dahi.