Picit Jerawat: Kesan, Akibat dan Cara Memicit Yang Betul

3 min bacaan

Rasa nak picit jerawat? Memicit jerawat adalah kesalahan biasa yang selalu orang buat. Walaupun banyak yang percaya bahawa ia akan membantu membersihkan radang itu, mereka tidak tahu bahawa ini dapat memburukkan lagi keadaan dan menyebabkan jerawat yang teruk itu bertambah jumlahnya.

Jerawat tidak berkembang sepenuhnya dan masih di bawah kulit, jika anda cuba menekannya, ia menjadi kesalahan yang lebih besar lagi yang akan mendorong bakteria masuk lebih dalam pada kulit dan menyebabkan jangkitan yang teruk.

Kesan Picit Jerawat

Terdapat banyak sebab mengapa seseorang dilarang picit jerawat. Tidak kira seberapa buruk jerawat itu, sebaiknya biarkan ia sembuh dengan sendirinya. Inilah salah satu penyebab jerawat yang paling biasa.

Sebab pertama mengapa seseorang tidak boleh mimicit jerawat adalah jangkitan yang boleh menyebabkan jerawat bertambah banyak. Kebiasaan ini akan menyebabkan pemindahan kotoran dari kuku anda ke kawasan jerawat dan memindahkan bakteria dari jerawat ke kuku anda.

Ketika jari-jari anda menyentuh kulit di sekitarnya, bakteria yang sama akan merebak sehingga menyebabkan jangkitan dan jerawat. Kesan lain adalah bahawa ia dapat menyebabkan kulit kemerahan dan meradang. Ketika kemerahan hilang, anda akan lihat tanda parut di bawahnya.

Ingatlah bahawa bekas jerawat akan tersisa di bawahnya selepas jerawat hilang dan ia akan mengambil masa untuk membersihkan dan membuat kulit anda kelihatan tidak menarik. Sebaiknya, sebelum mencuba pelbagai cara untuk menghilangkan parut, sebaiknya belajar cara menghilangkan jerawat.

Hentikan Tabiat Picit Jerawat

Anda perlu menghentikan perkara-perkara yang akan membawa anda lebih dekat dengan jerawat. Penyebab pertama yang menyebabkan anda diserang jerawat adalah kuku anda. Seterusnya, elakkan daripada kebiasaan menyentuh wajah anda.

Ramai yang memiliki kebiasaan untuk selalu memegang wajah dengan tangan dan ini akan menyebabkan pemindahan kuman dari tangan dan kuku ke wajah anda yang akan menyebabkan jangkitan dan jerawat.

Lebih baik elakkan dari menyentuh kawasan yang terkena jerawat. Cara terbaik untuk berhenti adalah dengan mencuba beberapa ubat untuk menyembuhkannya. Perlu diingat bahawa jika anda cuba picit jerawat, mereka pasti akan bertambah buruk.

Selain memicitnya, anda boleh menutupi jerawat agar memiliki kulit yang tampak polos. Ya, jika anda menghadiri majlis keramaian, anda boleh menggunakan concealer dengan formula anti jerawat.

Ini akan memastikan bahawa anda dapat menutupi jerawat dengan selamat jika tidak merosakkannya.

Cara Picit Jerawat

Sekiranya jerawat itu sudah berkembang sepenuhnya dan pusatnya menjadi putih seperti akan meletup, anda boleh menekannya, tetapi dengan perawatan yang optimal.

Langkah #1 – Mulakan dengan melakukan pengewapan pada wajah anda. Ini sangat penting untuk membantu membuka jerawat dengan mudah dan membersihkan sepenuhnya.

Langkah #2 – Setelah melakukan pengewapan selama 10 minit, cuci wajah anda dengan air suam.

Langkah #3 – Sekarang, basuh tangan anda dengan pencuci tangan yang mempunyai bahan antiseptik dan ambil beberapa kapas.

Langkah #4 – Ambil jarum dan bakar hujungnya dengan api selama 1-2 minit atau letakkan di dalam air mendidih untuk membuatnya steril.

Langkah #5 – Dengan satu tangan memicit kulit di sekitar jerawat dan tusuk perlahan-lahan pusat jerawat dengan jarum.

Langkah #6 – Lakukan secara perlahan-lahan sambil memicit semua nanah keluar dan darah mula mengalir. Terus membersihkan nanah dan darah.

Langkah #7 – Selepas itu, sekali lagi bersihkannya dengan tisu. Tekap ais di bahagian jerawat.

Langkah #8 – Selepas satu minit, basuh tangan dan ambil losyen antiseptic, tuangkan pada kapas. Bersihkan jerawat dengan kapas ini.

Langkah #9 – Ambil kapas yang lain dan menggunakan losyen antiseptik untuk membersihkan kawasan di sekitar jerawat.

Langkah #10 – Sekarang biarkan ia mengering dan menyembuhkannya sendiri. Sekiranya anda melihat darah, bersihkan dengan losyen antiseptik.

Akhir Kata

Ingat! Elakkan menggunakan jari anda. Selain itu, jagalah kebersihan wajah dengan menggunakan losyen antiseptik, termasuk produk kosmetik dan sabun.

Ini mungkin mengeringkan kulit, tetapi akan membantu mengelakkan jangkitan serta penyebaran bakteria dan jerawat. Sebaiknya hindari kebiasaan picit jerawat, lagi-lagi ketika ia kembang sepenuhnya dan membiarkannya meledak sendiri.

Ikuti penawar jerawat semula jadi untuk menghilangkan jerawat dengan selamat dan menjauhkan diri daripada jerawat.