Kenali Jerawat Di Telinga

3 min bacaan

Jerawat di telinga? Sering kita dengar jerawat muncul di muka, hidung, dahi, dada dan juga bahagian belakang badan. Bagaimanapun, tidak terbatas hanya pada wajah kerana ia boleh terjadi di mana saja. Perawatan yang tepat mungkin diperlukan jika jerawat terus membesar dan tidak menyusut sendiri.

Jerawat di telinga tidak semestinya bermaksud bahawa mereka akan muncul di pintu masuk telinga. Dalam sesetengah kes, jerawat terlihat jauh di dalam saluran telinga. Ini membawa maksud, di mana benjolan kecil di dalam organ halus ini menunjukkan adanya jangkitan bakteria di dalam telinga.

Anehnya, kanak-kanak lebih terdedah terhadap jenis jerawat ini berbanding orang dewasa. Ini kerana anak-anak memiliki kebiasaan menggunakan kuku jari mereka untuk menggaru bahagian dalam telinga. Oleh kerana kuku tidak bersih, ada kemungkinan besar jangkitan telinga yang dapat dimanifestasikan dalam bentuk jerawat atau bisul.

Pembentukan jerawat yang penuh dengan nanah akan menyebabkan kesakitan di dalam telinga dan bahkan menyentuh bahagian luar telinga sahaja sudah terasa sakit. Mungkin ia memerlukan masa berhari-hari untuk jerawat reda dan ia bergantung pada tahap keparahan jangkitan.

Rasa sakit di dalam telinga akan mengganggu individu tersebut hilang fokus pada setiap tugas yang diberikan. Rasa sakit ini boleh datang bersama rasa gatal pada waktu yang sama, biasanya berlaku di sekitar jerawat. Jerawat akan berubah menjadi merah setiap kali ada sesuatu yang boleh menyebabkan kesakitan yang luar biasa.

Telah diperhatikan bahawa sesetengah orang berusaha untuk menghilangkan jerawat dengan memicitnya. Namun, kelakuan ini dapat memperburukkan lagi jangkitan, sampai mengambil masa yang panjang untuk pulih.

Rawatan Jerawat Di Telinga

Tidak perlu panik jika anda mendapat jerawat di telinga. Dalam kebanyakan kes, jerawat di dalam telinga bukan masalah serius. Jerawat di dalam telinga adalah perkara biasa serta ia tidak menimbulkan kekhawatiran. Ini adalah salah satu masalah telinga yang akhirnya akan muncul sebagai jangkitan kecil dan hilang begitu sahaja.

Namun, untuk mengesan jerawat yang terbentuk jauh ke dalam saluran telinga, pakar ENT akan melihatnya dengan menggunakan alat yang dikenali sebagai otoskop. Ini membantu mereka untuk mengenalpasti dengan lebih jelas, apakah ada keradangan atau jerawat di saluran telinga.

Berikut adalah pilihan rawatan untuk menghilangkan masalah jerawat di telinga ini.

Acetaminophen

Acetaminophen biasanya digunakan untuk mengurangkan rasa sakit dan keradangan yang berkaitan dengan jerawat di telinga. Pada dasarnya, acetaminophen adalah ubat penahan sakit yang sangat berkesan untuk merawat sakit telinga.

Auralgan

Seseorang juga dapat langsung memasukkan titisan telinga Auralgan ke saluran telinga. Untuk sakit telinga yang kecil, minyak mineral juga dapat menyumbang dalam hal ini.

Dalam sesetengah kes jerawat yang terbentuk di telinga, sebahagian menutupi pintu masuk telinga. Akibatnya, ini mungkin mempengaruhi kemampuan pendengaran seseorang hingga tahap tertentu. Dalam kes ini, doktor mungkin akan memberikan ubat atau krim untuk mengurangi ukuran jerawat.

Bobby Pin

Banyak yang mengajukan pertanyaan bagaimana muncul jerawat di telinga? Jalan penyelesaian dengan menggunakan larutan bobby pin, namun ia bukan satu-satunya cara terbaik untuk menghilangkan jerawat. Ini dapat mendatangkan bahaya lebih besar pada telinga.

Jarum Jahit

Ramai orang cuba menggunakan jarum jahit yang disterilkan untuk menghapuskan jerawat. Namun, pecahkan jerawat secara paksa dengan menggunakan jarum dapat menyebabkan rasa sakit yang amat sangat dan memakan waktu lebih panjang untuk pulih.

Pendekatan terbaik yang boleh kita ambil ialah dengan membiarkan sahaja dalam beberapa hari, jerawat akan sembuh dan hilang sendiri. Minum banyak air untuk membantu proses pengecutan jerawat di telinga agar pulih seawal mungkin.