Kenali Jerawat Papula: Punca dan Rawatan

3 min bacaan

Jerawat boleh terjadi dalam bentuk blackheads, whiteheads, pustula dan papula. Dalam artikel ini kita akan membahaskan tentang jerawat papula yang akan menjadi sangat menyusahkan, jika anda memicitnya seperti jenis jerawat lainnya. Oleh itu, teruskan membaca lebih terperinci.

Apa itu Jerawat Papula?

Jerawat papula berbeza dari jenis jerawat yang lain. Jerawat ini berwarna merah atau merah jambu kecil, lebam pada kulit tanpa kepalanya. Ia tidak mengandungi sebarang jenis nanah, sebum atau bahan yang lain.

Oleh itu, jerawat ini akan menyebabkan kerosakan pada kulit dan meninggalkan kesan parut di wajah anda. Ia mungkin lembut apabila disentuh dan dapat muncul di setiap bahagian tubuh tetapi sering ditemukan pada wajah dan bahagian belakang badan.

Punca Jerawat Papula

Jerawat papula disebabkan oleh bakteria, minyak, kotoran dan panas. Ketika ada jangkitan bakteria, tubuh mencuba untuk melawannya dan ada peningkatan dalam aliran darah yang dapat dilihat sebagai pembengkakan dan dikenali sebagai jerawat papula.

Sel darah putih berusaha melawan bakteria ini dan ada pembentukan nanah atau pengumpulan sel darah putih. Jerawat yang terbentuk nanah dikenali sebagai jerawat pustular.

Jadi, kita dapat mengatakan bahawa jerawat pustular terbentuk beberapa hari selepas pembentukan jerawat papula. Tetapi kerana jerawat jenis ini dapat menyebabkan parut yang teruk dan seseorang perlu merawatnya secepat mungkin.

Cara Merawat Jerawat Papula

Jerawat papula boleh menyebabkan parut yang sangat sukar untuk dihilangkan. Oleh sebab itu, anda perlu segera mencuba untuk mengubatinya dengan mengambil langkah-langkah pencegahan. Mengikuti beberapa rawatan (semula jadi dan ubat) yang sangat bermanfaat dan berkesan.

Rawatan Secara Semula Jadi

Bilas wajah anda dengan air biasa seberapa banyak yang boleh dalam sehari. Ini akan menjadikan kulit wajah anda tetap lembap dan bebas dari kotoran.

Minyak pokok teh sangat berkesan untuk merawat semua jenis jerawat. Tuangkan sedikit minyak pohon teh pada kapas dan sapukan terus di atas jerawat. Biarkan semalaman dan cuci pada waktu pagi. Anda juga dapat menggunakan produk yang mengandungi 5% atau lebih banyak minyak pohon teh untuk menghilangkan jerawat papula.

Aloe vera adalah produk kulit semula jadi dan bermanfaat. Potong saja sebagian kecil daunnya, ambil gel pada tengah-tengah daunnya. Sapukan gel secara langsung pada jerawat dan biarkan selama 10-15 minit. Kemudian, cuci dengan air biasa. Lakukan pada setiap hari, ia tidak akan membantu anda dalam menyelesaikan masalah jerawat, tetapi ia akan meningkatkan kualiti kulit anda.

Kayu manis dan madu: Membuat pupur muka dari serbuk kayu manis dan madu sangat membantu dalam mengurangkan keradangan. Ambil satu sudu teh kayu manis dan satu sudu madu. Campurkan kedua-duanya dan gunakan ramuan tersebut pada jerawat. Biarkan selama satu jam dan kemudian basuh dengan air suam. Ulangi setiap hari sehingga anda dapat menghilangkan jerawat.

Amalkan pengambilan diet yang sihat dan elakkan makanan yang boleh menyebabkan alahan atau mencetuskan jerawat papula. Berunding dengan doktor anda mengenai makanan yang harus dielakkan dan yang perlu dimakan.

Minum banyak air putih untuk membuang semua kekotoran. Ini juga akan membantu pori-pori anda untuk kekal bersih dan selamat dari kotoran dan jangkitan.

Ubat-ubatan

Cuci wajah anda dua kali sehari dengan menggunakan pembersih ringan dan sapukan krim anti jerawat yang mungkin mempunyai benzoil peroksida atau asid salisilik sebagai bahan anti jerawat.

Antibiotik seperti doxycycline, minocycline, tetracycline, mungkin sangat membantu dalam menyekat pertumbuhan bakteria. Seorang doktor boleh menetapkan krim retinoid sekiranya terdapat jerawat pada orang dewasa.

Terdapat banyak terapi seperti terapi laser, terapi cahaya dan prosedur kosmetik lain yang sangat berkesan untuk mengatasi masalah kulit ini. Prosedur ini mahal, tetapi ia menunjukkan kesan yang luar biasa pada kulit.

Rawatan jerawat biasanya akan memakan masa untuk memberi kelegaan dari masalah jerawat sepenuhnya. Oleh itu, pilih satu rawatan dan ikuti secara berkala sehingga anda akan mendapat hasil yang memuaskan.

Cubalah rawatan semula jadi, dan jika anda tidak dapat memperoleh hasil positif, berjumpa dengan pakar dermatologi untuk mendapatkan bantuan perubatan. Gunakan pelindung sinar matahari jika anda keluar di bawah sinaran cahaya matahari untuk menghindari kesakitan dan keradangan pada kulit, sehingga dapat memberi kesan yang memburukkan lagi keadaan kulit anda.