Jerawat Di Leher : Punca dan Rawatan

2 min bacaan

Jerawat di leher adalah masalah jerawat yang jarang kita dengar. Namun, anda pasti tahu bahawa sesetengah individu itu sendiri telah mengembangkan jerawat pada garis rambut leher, anda akan tertarik membaca artikel ini.

Terus membaca untuk belajar tentang kemungkinan faktor yang mendasari bersama beberapa langkah rawatan semula jadi yang sangat berkesan untuk jerawat di leher.

Punca jerawat di bahagian leher

Punca utama masalah jerawat pada setiap bahagian tubuh adalah disebabkan oleh penyumbatan minyak semula jadi, sel mati, kotoran dan mikro-organisma seperti bakteria pada pori-pori kulit. Hal ini benar-benar boleh terjadi pada setiap bahagian tubuh kita.

Kebiasaannya, jerawat akan kelihatan pada bahagian-bahagian badan yang terdedah seperti muka, leher, belakang badan dan dada. Ada beberapa faktor yang dapat meningkatkan peluang pertumbuhan jerawat di leher.

Yang terpenting adalah pencukur biasa atau waxing. Dua kaedah penyingkiran rambut ini menyebabkan pertumbuhan jerawat. Rambut tidak tumbuh dari folikel tersebut dan akan menyumbat liang. Inilah sebab mengapa banyak orang mengalami jerawat di leher setelah bercukur.

Leher dan dada adalah tempat pengumpulan habuk, kotoran dan bakteria menimbulkan jerawat. Kedua, jerawat pada leher terjadi ketika anda tidak membersihkannya dengan baik. Pemendapan minyak semula jadi yang dihasilkan oleh kulit juga akan dilakukan dari folikel yang meningkatkan pertumbuhan jerawat di leher.

Rawatan Di Rumah Untuk Masalah Jerawat Di Leher

Ada perkara-perkara tertentu yang dapat anda cuba untuk menghilangkan jerawat di bahagian leher dan dagu. Pertama sekali, potong rambut anda sehingga pendek dan jangan biarkan ia menyentuh leher.

Sekiranya anda tidak mahu memotong rambut, pastikan rambut tetap terikat sehingga tidak menyentuh leher atau dagu supaya tidak memburukkan lagi jerawat pada garis rambut. Ikuti rawatan yang dilakukan di rumah yang disebutkan untuk mempercepat proses pemulihan dari jerawat di bahagian leher.

Bawang putih

Ambil 2-3 ulas bawang putih dan kisar untuk dijadikan pes. Kemudian, sapukan pada jerawat. Biarkan selama 20 minit dan bilas dengan air sejuk. Lakukan dua kali sehari untuk melihat hasil yang cepat untuk menghilangkan jerawat.

Tepung Gram

Ambil 3-4 sudu teh tepung gram dan campurkan dengan 3 titis madu. Kemudian, tambahkan sedikit yogurt ke dalamnya. Campurkan semua bahan untuk dibuat pes. Sapukan ke seluruh leher anda dan biarkannya selama 10 minit. Bilas dengan air. Pastikan anda menggosok semasa mencuci. Ini akan menyembuhkan jerawat pada leher dengan cepat dan akan mengurangkan kemungkinan pembentukan parut.

Minyak pati

Minyak pati seperti minyak biji pinggul mawar, minyak cendana, minyak primrose dan minyak lavender dapat menghilangkan jerawat di bahagian leher, dagu, dada atau di mana-mana bahagian lain di badan.

Anda mungkin menggunakan satu minyak atau menggabungkan 2 hingga 3 bahan untuk memenuhi tujuan anda. Rujuk dengan pakar aromaterapi untuk mengetahui jumlah penggunaan dan arahan penggunaan yang betul.

Akhir Kata

Cara terbaik untuk mencegah jerawat di bahagian leher adalah dengan meningkatkan kebersihan fizikal, terutama pada leher. Namun, jika anda mendapat jerawat walaupun setelah menjaga kebersihan tubuh anda dengan baik, anda harus mengikuti langkah-langkah rawatan semula jadi yang disarankan di dalam artikel ini.

Rawatan jerawat secara semula jadi semestinya tidak memerlukan campur tangan perubatan. Tetapi, jika anda memerlukannya, anda mesti berkunjung ke pakar dermatologi.