Kenali Jerawat Di Kulit Kepala: Punca dan Rawatan

4 min bacaan

Jerawat di kulit kepala? Memiliki kulit kepala yang penuh dengan jerawat yang mendatangkan kegatalan tidak hanya teruk bagi kesihatan rambut dan kulit kepala, tetapi lebih memalukan ketika anda terpaksa menggaru kepala anda pada pertemuan yang penting di depan pelanggan anda. Jerawat yang mendatangkan kegatalan pada kulit kepala tidak muncul semalaman.

Pertama, beberapa jerawat merah pada kulit kepala berkembang yang tidak dapat dilihat kerana ia ditutupi rambut. Perlahan-lahan jerawat di kulit kepala merah dan gatal ini bertukar di kulit kepala dan berubah menjadi jerawat yang menyakitkan. Malah menyikat rambut menjadi sukar pada masa yang sama.

Sekiranya anda menderita dari masalah ini, maka baca artikel ini seterusnya.

Punca jerawat di kulit kepala

Pakar menyatakan bahawa penyebab jerawat yang mendatangkan kegatalan pada kulit kepala masih belum dapat ditentukan. Tetapi berdasarkan beberapa kajian dan penyelidikan, ahli dermatologi telah berjaya menemui beberapa daripada keadaan yang dapat mengakibatkan jerawat di kulit kepala. Memandangkan ada beberapa sebab yang utama, antaranya:

Kelemumur

Kelemumur yang juga dikenali sebagai seborrhea dikatakan boleh menyebabkan ruam gatal pada kulit kepala. Ini adalah salah satu penyebab kulit kepala anda gatal pada tahap yang paling biasa. Ini membuat kulit kepala anda tidak stabil sehingga memberikan rasa kesemutan yang mengakibatkan gatal-gatal. Ini boleh menyebabkan jerawat merah, gatal dan menyakitkan pada kulit kepala.

Psoriasis

Pesakit yang menderita psoriasis pada bahagian kulit kepala juga dapat mengalami kulit kepala yang gatal. Pesakit dapat lihat jerawat di kulit kepala dan leher. Jerawat di kulit kepala juga boleh merebak ke bahagian telinga.

Jangkitan bakteria pada rambut: Sekiranya terdapat jangkitan bakteria pada rambut yang dikenali sebagai folikulitis. Ia akan menyebabkan folikel rambut menjadi rosak dan lemah. Ini mengakibatkan radang akibat lebam gatal.

Kutu Kepala

Kutu kepala adalah penyebab yang biasa untuk masalah jerawat di kulit kepala yang gatal. Mereka menghisap darah dan menyebabkan beberapa kerosakan pada folikel rambut. Ini akan mengakibatkan kulit kepala gatal merah yang menyakitkan.

Penyakit Kulit

Gangguan kulit seperti kurap pada kulit kepala juga dapat mempengaruhi kulit kepala untuk terus memburuk, yang pada asalnya adalah jangkitan kulat pada kulit kepala dan rambut. Tompok bersisik dan tompok rambut yang patah dapat dilihat pada orang yang menderita penyakit kulit. Anda perlu berjumpa doktor anda sekiranya ini berlaku.

Keturunan

Sebilangan besar gen anda berisiko untuk mengalami masalah jerawat yang sama sekiranya ada sejarah penyakit yang sama. Anda mendapatkan nasihat daripada doktor anda untuk mencari penyelesaian yang berkesan.

Bagaimana Untuk Menghilangkan Jerawat di Kulit Kepala?

Sekiranya terdapat jerawat yang biasa (tidak teruk), anda boleh mencuba beberapa ubat untuk masalah kegatalan kulit kepala pada diri anda sendiri. Selalunya jalan penyelesaiannya terletak pada produk rambut yang sesuai.

Sekiranya syampu tertentu memberikan kelegaan dari rasa gatal, maka anda perlu cuba menggunakannya untuk beberapa tempoh waktu yang singkat agar dapat lihat sama ada ia berkesan atau tidak.

Kemudian, jika tiada perubahan, bertukarlah kepada syampu atau produk rambut lain yang lebih sesuai. Dalam kebanyakan kes, ianya berjaya. Sekiranya tidak, baca selanjutnya.

Menggunakan Produk Yang Berada Di Pasaran

Jika jerawat di kulit kepala tidak teruk, anda boleh mencuba menggunakan beberapa rawatan pembasmi jerawat kerana terdapat asid salisilik, sulfur, benzoil peroksida. Ia terkenal sebagai salah satu rawatan untuk masalah kegatalan kulit kepala yang berkesan.

Anda boleh cuba untuk membuat syampu rambut anda dan menerapkan bahan kimia ini hanya pada jerawat dan tidak pada keseluruh kulit kepala. Ia akan membuang penumpukan dan kotoran dari kawasan itu dan juga membantu membunuh bakteria.

Mengawal Penghasilan Kelemumur

Kulit kepala yang gatal dan kelemumur sangat berkait rapat. Gunakan syampu berubat yang berkesan untuk menghilangkan kelemumur. Tetapi jika kegatalan masih berlanjutan maka anda mungkin harus berjumpa dengan doktor anda. Anda boleh mencuba pelbagai kaedah rawatan di rumah agar kelemumur tetap terkawal dan dapat mencegah pertumbuhan jerawat.

Mengikuti Peraturan Kebersihan Kulit Kepala

Anda harus menjaga kulit kepala anda agar kekal bersih dan bebas dari kotoran. Untuk mengikuti rejimen pembersihan kulit kepala secara berkala. Sekiranya terdapat kutu, gunakan syampu ubat yang baik dan buang semua kutu yang ada agar dapat menyelesaikan masalah anda.

Sekiranya anda mengesyaki ada jangkitan bakteria, anda boleh bertanyakan kepada ahli farmasi mengenai syampu antibakteria yang baik untuk anda cuba. Selain itu, anda juga boleh mengikuti terapi di rumah untuk masalah kulit kepala berminyak atau kering yang kerap untuk mencegah jangkitan kulit kepala.

Akhir Kata

Berikut adalah beberapa cara untuk menghilangkan masalah jerawat yang mendatangkan kegatalan pada kulit kepala. Tetapi jika semua cara tersebut gagal, anda harus segera berjumpa dengan doktor anda.

Doktor mungkin akan memberikan beberapa ubat oral bersama krim atau losyen untuk digunakan secara topikal. Seperti yang dikatakan sebelum ini, tidak ada sebab untuk jerawat tumbuh.

Oleh itu, lebih baik menjaga kebersihan yang baik untuk mencegah daripada sebarang jenis masalah jerawat.