Jerawat di kepala juga disebut sebagai jerawat kulit kepala, tidak seperti jerawat di kawasan badan lain. Ia lebih sukar untuk dirawat kerana mempunyai rambut di kepala. Jerawat di kawasan tubuh lain yang tidak terlihat itu tidak membuat seseorang individu itu merasa malu.

Sekiranya, jerawat di kepala jarang tumbuh, anda boleh membiarkan sahaja sehingga ia sembuh. Selalunya ia akan hilang dalam tempoh masa seminggu. Namun, jika seluruh kepala ditutup dengan jerawat dan luka juga telah berkembang, maka individu tersebut perlu mengambil langkah pencegahan dan juga rawatan untuk memulihkan keadaan kulit kembali sihat.

Kebersihan

Kebersihan sangat penting agar kulit kepala tetap bersih, terutama jika rambut yang sangat berminyak. Untuk rambut yang sangat berminyak dan kulit kepala yang terdedah terhadap jerawat, mencuci rambut setiap hari dengan syampu ringan atau dengan syampu kawalan minyak untuk memastikan ia sentiasa bersih.

Benzoil Peroksida

Kulit kepala dan rambut harus dibasuh dengan larutan benzoil peroksida. Penggunaan benzoil peroksida sangat bermanfaat untuk menyembuhkan jerawat yang mengandungi nanah di dalamnya.

Jerawat yang baik harus dibiarkan dan hanya larutan benzoil peroksida yang boleh diterapkan untuk menurunkan pembengkakan yang meletus yang mungkin menyebabkan jangkitan.

Namun, individu yang mengalaminya harus berhati-hati tentang kuantiti yang digunakan. Kerana jika ianya digunakan secara berlebihan, ia dapat mengubah warna rambut.

Asid Salisilik

Sama seperti jerawat di wajah, jerawat di kepala dapat dirawat dengan penggunaan asid salisilik. Mudah sahaja, ambil bebola kapas dan celupkan ke dalam asid salisilik dan sapukan di bahagian yang terkena. Ikuti rawatan ini selama sebulan dan jerawat akan hilang sepenuhnya.

Syampu Anti Kelemumur

Kelemumur boleh memburukkan lagi keadaan jerawat. Untuk mengelakkannya, rambut harus dibasuh dengan syampu anti kelemumur yang sesuai untuk menghilangkan jerawat di kulit kepala. Majoriti syampu anti kelemumur di pasaran mengandungi zink yang membantu dalam menyembuhkan jerawat.

Ubat-ubatan

Sekiranya jerawat di kepala menjadi bertambah parah, berjumpalah dengan doktor kulit anda untuk mendapatkan nasihat. Doktor biasanya akan memberi antibiotik oral, antibiotik topikal, ubat anti-radang dan antibiotik topikal oral untuk menghilangkan gejala.

Seseorang yang menderita folikulitis pada kulit kepala, biasanya disebabkan oleh jangkitan bakteria yang mengakibatkan jerawat di sepanjang garis rambut akan diberikan antibiotik, antihistamin, dan ubat anti-kulat.

Kayu manis, madu, kunyit dan pudina

Salah satu penyembuhan jerawat semula jadi yang paling efektif adalah untuk menerapkan ramuan yang dibuat dari madu dan serbuk kayu manis pada jerawat setiap malam. Kemudian, biarkan dan bilas dengan air suam pada keesokkan harinya.

Selain itu, untuk jus pudina pula, tambah sedikit serbuk kunyit. Biarkan selama dua puluh minit dan kemudian basuh dengan air suam. Individu yang mudah terkena jerawat di kepala harus menghindari penggunaan produk kosmetik yang mengandungi minyak seperti produk penggayaan rambut.

Perapi rambut tertentu yang mungkin mengandung humectants, jadi anda perlu menghindari perapi seperti yang disarankan. Akhir sekali, menjaga kebersihan sangat penting untuk mencegah penyebaran jangkitan.

Berkongsi spa, tab mandi air panas, peralatan mandi seperti tuala, sikat, dan sebagainya harus dielakkan.