Kenali Jerawat di Bibir: Punca dan Penawar

4 min bacaan

Majoriti setiap orang akan mempersoalkan tentang ‘Bolehkah jerawat tumbuh di bahagian bibir?’c Jawapannya adalah ya, jerawat dapat bertumbuh di mana-mana sahaja pada tubuh badan kita.

Jerawat di bibir pula adalah keadaan yang tidak sedap dipandang dan menyakitkan. Akhirnya, anda tidak mempunyai pilihan lain selain dari menutupinya. Anda juga dapat membuat zit jelek ini, yang akan memburukkan lagi keadaan kulit dan juga melambatkan lagi proses penyembuhan.

Jadi, alternatif terbaik adalah untuk mengenalpasti apakah cara terbaik bagi mengelakkan pertumbuhan jerawat dan petua berkesan untuk menyembuhkannya.

Punca Jerawat Di Bibir

Punca jerawat di bibir adalah disebabkan oleh minyak berlebihan yang dikeluarkan oleh kelenjar sebum telah menutupi liang-liang pori pada kulit yang akan mengakibatkan penyumbatan pada liang pori tersebut.

Kemudian, folikel yang tersumbat ini akan dijangkiti bakteria sehingga terjadi keradangan di kawasan tersebut. Dari aspek ini, faktor-faktor seperti keturunan, rutin pemakanan, pendedahan kepada bahan pencemar, tekanan dan penggunaan produk penjagaan bibir yang berkualiti rendah akan menambah burukkan lagi keadaan jerawat.

Serupa dengan jenis jerawat yang lain, jerawat pada bibir juga ada kaitan dengan peningkatan tahap hormon lelaki yang dikeluarkan oleh kelenjar adrenal. Inilah sebab mengapa jerawat adalah masalah yang paling umum pada usia remaja.

Namun, orang tua yang berusia 40-an juga berisiko terkena jerawat di wajah, bahu dan bahagian tubuh yang lain. Jerawat pada bibir dapat dinyatakan sebagai luka kulit dalam bentuk papula (radang kulit dalam) atau pustula (radang kulit yang berdekatan dengan permukaan).

Penawar Jerawat di Bibir

Walaupun anda terasa mahu memicit jerawat bibir yang tidak menyenangkan ini, elakkan dari menyentuh bahagian bibir yang terkena jerawat. Dengan memicitnya boleh menyebabkan penyebaran bakteria ke bahagian yang lain dan mengakibatkan jerawat tumbuh lebih banyak. Anda boleh merujuk kepada petua berikut untuk menghilangkan jerawat di bibir dengan berkesan:

Jangan sentuh

Ketegangan bibir yang berterusan dapat menyakitkan Kawasan tersebut dan menyebabkan pembentukan parut. Selain itu, menyentuh kulit yang mempunyai jerawat akan meningkatkan kemungkinan bakteria tersebar ke kawasan kulit yang lain.

Membersihkan Bibir

Gunakan pembersih ringan untuk membersihkan kawasan yang terkena jerawat di bahagian bibir. Lakukan dengan lembut dengan kain lap yang bersih, jadi pembersih tidak masuk ke mulut dan anda tidak mengganggu kawasan yang meradang. Sekiranya kulit berminyak, gunakan sabun pembersih yang mengandungi gliserin.

Pengelupasan Kulit

Jerawat berlaku kerana penyumbatan liang dengan kotoran dan kulit mati, pengelupasan kulit secara berkala (2-3 kali seminggu) akan membantu mencegah perkembangan jerawat yang menyakitkan di bibir dan di kawasan muka yang lain. Pastikan anda menggunakan produk pengelupasan yang berkualiti baik dan diformulasikan khas untuk kulit yang berjerawat.

Rawatan Menggunakan ketulan ais

Sekiranya terdapat jerawat pada bibir dan terasa amat menyakitkan, sapukan ketulan ais ke atas bibir yang terkena. Ini akan membantu meredakan kesakitan. Satu lagi ubat yang berkesan untuk menyembuhkan jerawat bibir adalah menggunakan ramuan yang disediakan dengan mencampurkan aspirin yang dihancurkan dengan air. Setelah menggunakan ramuan ini, biarkan selama 5-7 minit dan basuh dengan air sejuk.

Elakkan Memakai Lip Gloss

Jangan gunakan jenis produk penjagaan bibir seperti lip gloss atau lipstik yang mengandungi formulasi kimia apabila anda mempunyai jerawat di bibir. Jika anda menggunakannya, ia boleh meningkatkan penyumbatan pori-pori dan melambatkan proses penyembuhan jerawat bibir.

Madu dan Kayu Manis

Sifat anti bakteria dari kedua bahan ini sangat berkesan. Campurkan madu, kayu manis dan sedikit tepung gandum untuk dijadikan topeng dan sapukan ke bahagian yang terkena jerawat. Ini harus diamalkan pada malam hari dan anda juga harus membiarkannya semalaman. Bilas dengan menggunakan air suam pada keesokkan harinya.

Bawang putih

Bawang putih dapat diambil secara lisan dan akan digunakan secara topikal. Jika anda menggosok bawang putih mentah pada zit kecil, itu dapat mencegah kesakitan. Pengambilan bawang putih secara oral membantu dalam melancarkan aliran darah dan terus merebak dari zit di teluk. Ambil tiga ulas bawang putih sekali sehari dalam masa sebulan.

Jus Pudina

Ini dapat membantu menyembuhkan jerawat jika digunakan secara berkala. Sediakan ramuan dengan mencampurkan jus pudina dan kunyit. Kemudian basuh wajah anda dengan sabun ringan dan air. Selepas itu, gunakan ramuan tersebut di kawasan yang terkena jerawat dan bersihkan dengan air sejuk pada keesokkan harinya.

Akhir Kata

Terakhir sekali, elakkan dari makan makanan berminyak dan minum banyak air serta makan makanan yang sihat untuk menyembuhkan jerawat bibir. Sesetengah orang akan keliru dengan jerawat di bibir.

Ini kerana herpes oral menyebabkan perkembangan lebam di sekitar kawasan bibir. Sekiranya, jerawat di bibir tidak hilang untuk jangka waktu yang lebih lama, maka segera berjumpa dengan ahli dermatologi yang berkelayakan.