Kenali Jerawat Dalam Kulit: Punca & Rawatan Kista

3 min bacaan

Benjolan jerawat dalam kulit adalah masalah biasa yang dihadapi oleh remaja. Terdapat pelbagai sebab berlakunya pembentukan jerawat dalam kulit. Ini adalah jenis jerawat yang dikenali sebagai kista. Jerawat sista ini adalah poket tertutup tisu yang diisi dengan cairan atau nanah yang mungkin muncul di mana-mana kulit.

Punca Jerawat Dalam Kulit

Kenaikan kadar hormon semasa akil baligh adalah salah satu sebab utama masalah kulit. Ketidakseimbangan hormon menyebabkan kelenjar minyak menjadi terlalu aktif dan menyebabkan minyak berlebihan pada kulit.

Seiring dengan ini, kotoran dan kulit mati menyebabkan pertumbuhan jerawat dalam kulit. Diet, jangkitan, penyumbatan kelenjar sebum atau faktor persekitaran seperti pencemaran juga boleh menyebabkan masalah kulit ini.

Cara untuk Menghilangkan Jerawat Dalam Kulit

Kebersihan

Menjaga kebersihan kulit adalah sangat penting. Anda mesti kerap mencuci bahagian yang terkena jerawat dengan menggunakan pembersih antibakteria. Pembersih antibakteria ini akan membantu membersihkan kawasan jerawat dengan baik dan juga membunuh bakteria yang dapat menyebabkan jangkitan.

Membersihkan kulit yang terdedah kepada habuk dan pencemaran pada setiap pagi dan malam adalah rutin yang sangat penting. Penjagaan kulit yang bersih juga akan membantu membersihkan lebihan minyak yang menyebabkan ruam pada kulit.

Pengewapan

Melakukan pengewapan ke kawasan yang terkena jerawat adalah ubat terbaik untuk jerawat dalam kulit. Ini akan membantu membuka liang pori dan membersihkan kotoran dan minyak yang tersumbat. Anda dapat mengelap wajah anda dengan tuala lembut dan memiliki wajah yang segar.

Sekarang, Anda dapat membersihkan kulit dengan pencuci antibakteria dan memercikkan air dingin untuk menutup pori-pori yang menyekat kotoran yang masuk ke kulit anda. Anda dapat menyemburkan lebih banyak toner/penyegar di wajah anda untuk mengecilkan pori-pori dan memiliki rasa sejuk dan segar.

Scrub

Menggosok kulit anda dengan menggunakan scrub lembut juga akan membantu. Pengelupasan dengan skrub akan membantu membuka liang pori dan membersihkan kotoran dan sel mati. Juga, butiran skrub akan menghilangkan jerawat kecil. Anda boleh memilih scrub buatan sendiri atau scrub yang dirumus khas yang terdapat di pasaran.

Pupur muka

Anda boleh mencuba pelbagai jenis pupur muka seperti pupur muka yang diperbuat dari tanah liat, ia dapat digunakan untuk menghilangkan kekotoran. Anda juga boleh menggunakan cuka epal. Anda juga boleh cuba pupur muka yang dibuat dari putih telur dengan beberapa titis madu boleh digunakan dua (2) kali seminggu.

Aloe Vera dan Neem

Aloe vera terkenal dengan sifat penyembuhannya. Anda boleh menggunakan jus lidah buaya segar pada kulit yang terkena jerawat dan biarkan sehingga kering. Bilas dengan air. Lakukan selama beberapa hari untuk melihat hasilnya.

Anda juga boleh menggunakan pek muka neem. Neem mempunyai sifat antibakteria yang akan membantu mengurangkan pembengkakan, keradangan dan membersihkan pori-pori sehingga memberikan kulit yang licin.

Menggunakan salah satu daripada ini setiap hari akan membantu anda mendapatkan hasil terbaik.

Akhir Kata

Rutin penjagaan kulit ini perlu dilakukan setiap hari. Ini akan membantu menjadikan kulit bersih dan mempercepat proses penyembuhan. Ini juga akan mengelakkan pembentukan jerawat.

Jangan gunakan kuku anda untuk menusuk jerawat. Anda boleh menggunakan alat membuang blackhead selepas melakukan proses pengewapan, sekiranya jerawat kelihatan kekuningan.

Pastikan anda mencuci alat dalam air panas sebelum menggunakannya untuk mencegah terjadinya jangkitan. Anda boleh menggunakan ubat lain seperti skrub dan pupur muka dua (2) kali seminggu.

Selain rawatan di rumah yang disebutkan di atas, anda boleh memilih untuk menggunakan ubat-ubatan yang lain. Krim topikal yang mengandungi benzoil peroksida diketahui sangat berkesan dalam merawat keadaan kulit ini. Sekiranya ukuran jerawat sangat besar, anda harus berjumpa dengan pakar dermatologi.