Kenali Jerawat Bengkak Dalam Kulit: Punca dan Rawatan Zit

3 min bacaan

Jerawat bengkak dalam kulit atau zit adalah jerawat seperti kulit yang kecil dan mengalami keradangan dalam kulit. Mereka umumnya muncul di bahagian yang meradang merah di kulit, dengan kekuningan atau nanah putih di tengahnya.

Kadang kala, mereka juga dapat menyebabkan pengembangan kista di bawah kulit. Gangguan kulit atau masalah ini didapati lebih umum di kalangan remaja, dan sering dikaitkan dengan perubahan hormon yang terjadi pada tubuh mereka selama fasa ini berlaku.

Punca Jerawat Bengkak Dalam Kulit

Jerawat bengkak dalam kulit biasanya disebabkan oleh adanya lebihan minyak atau sebum yang dikeluarkan oleh kelenjar sebum pada kulit. Pengeluaran berlebihan sebum dapat dirangsang oleh peningkatan hormon androgenik, yang biasa terjadi pada usia remaja atau akil baligh.

Sebum yang cukup diperlukan untuk melincirkan kulit dan rambut, dapat menyumbat pori-pori kulit, jika ada dalam jumlah yang berlebihan. Kerana penyumbatan ini akan menyekat minyak keluar dari kulit melalui pori-pori dan juga menyebabkan bakteria kulit terjebak di dalam liang.

Ini akan menyebabkan keradangan, kemerahan dan nanah, yang semestinya menyertai zit yang menyakitkan. Bakteria yang lebih sering ditemukan berkaitan dengan jerawat bengkak dalam kulit adalah Propionibacterium.

Oleh itu, ketidakseimbangan hormon seperti pori-pori kulit yang tersumbat, disebabkan oleh pengeluaran minyak berlebihan yang merupakan faktor penyumbang utama zit.

Selain itu, pengambilan asid lemak penting yang tidak mencukupi atau pengambilan asid lemak tidak penting yang banyak, dan tekanan juga dapat merangsang pembentukan jerawat.

Bahkan terdedah kepada alahan persekitaran tertentu, dan ubat-ubatan tertentu boleh mencetuskan masalah jerawat, bintik hitam, komedo dan masalah kulit yang lain.

Cara Menghilangkan Jerawat Bengkak Dalam Kulit

Untuk menghilangkan jerawat, pertama sekali anda harus mencegah penyumbatan pori-pori kulit, dan menghilangkan atau mengurangkan bakteria kulit, juga untuk meminimumkan risiko jangkitan. Ini bertujuan dapat dicapai dengan membersihkan wajah secara berkala dengan pembersih antibakteria.

Sekiranya ketidakseimbangan hormon bertanggung jawab untuk menyebabkan wabak parah pada zit, maka anda mungkin perlu membincangkan masalah tersebut dengan doktor atau pakar dermatologi anda. Nasihat yang sama juga berlaku, jika terjadi jangkitan yang lebih dalam dan serius.

Dalam situasi seperti itu, orang yang terkena jerawat diminta untuk mengambil antibiotik. Rawatan di rumah tertentu boleh jadi berkesan, sangat efektif dalam menyembuhkan kulit di bawah kulit, dan mencegah jangkitan.

Madu: Sesetengah produk semula jadi seperti, madu diperkaya dengan sifat antibiotik dan seterusnya, jika diterapkan pada zit dapat membantu mengurangi jangkitan yang menyebabkan bakteria dan kemudian, memudahkan proses penyembuhan. Madu juga boleh dicampurkan dengan jus lemon untuk memastikan proses penyembuhan berlaku dengan cepat terhadap jerawat.

Serbuk Penaik: Rawatan lain yang mudah adalah menggunakan serbuk penaik. Namun, ianya tidak boleh digunakan terus pada kulit. Sebaliknya, serbuk penaik perlu dicampurkan dengan beberapa titis air untuk membuat ramuan untuk diterapkan di bahagian yang terkena jerawat.

Serbuk kunyit: juga terkenal dengan sifat antiseptik dan bermanfaat pada kulit. Ini dapat diterapkan juga atau dicampur dengan serbuk cendana untuk membuat ramuan bertambah tebal untuk digunakan pada bahagian yang terkena jerawat pada kulit. Bersama dengan produk penjagaan kulit semula jadi ini, anda juga dapat mencuba krim jerawat untuk merawat keadaan kulit ini.

Akhir Kata

Selepas melakukan semua rawatan jerawat bengkak dalam kulit ini, pastikan minum banyak air, dan ikuti diet yang sihat. Makan buah-buahan segar dan sayur-sayuran serta kurangkan pengambilan lemak berbahaya, seperti lemak tepu dan lemak trans, tidak dianggap hanya bermanfaat untuk kulit, tetapi untuk kesihatan yang lebih baik.

Telah diperhatikan bahawa banyak anak muda mengalami masalah kulit ini, sudah terbiasa untuk menekan atau memicit jerawat untuk menyingkirkan mereka. Namun, memicit atau menekan jerawat dapat menyebabkan bakteria memasuki kawasan jerawat dan kuman ke bahagian tersebut, dan ini dapat menyebabkan jangkitan dan parut. Oleh itu, sangat penting untuk menahan diri dari menekannya.