Jerawat batu adalah bentuk jerawat besar yang paling menyakitkan dan boleh menyebabkan parut kekal di wajah anda. Ia juga dikenali sebagai jerawat kistik dan ini berkaitan dengan pembentukan kista atau nodul.

Jangkitan ini berlaku jauh di dalam permukaan kulit dan mempengaruhi tisu di yang berdekatan dengannya. Akibatnya, berlaku jangkitan sehingga bernanah dan berjangkit pula pada tisu-tisu berdekatan dengannya.

Apa itu Jerawat batu?

Jerawat batu adalah sejenis jerawat yang keras dan lebam yang boleh terjadi di mana-mana bahagian badan anda, seperti wajah, kaki, leher, bahu, paha dan lain-lain. Ia semestinya tidak sampai ke permukaan kulit anda. Jerawat jenis ini agak menyakitkan dan sangat sukar untuk dipicit.

Mengapa jerawat batu keras?

Ketika bakteria dan bahan sebum masuk ke dalam kulit yang mengelilingi bahagian yang dijangkiti, jangkitan tumbuh lebih dalam dan tersebar lebih luas. Ini adalah kesan parut yang membentuk nodul atau kista. Mereka juga sangat menyakitkan.

Nodul adalah bintik-bintik padat, besar, menyakitkan, seperti luka yang tumbuh jauh di dalam kulit.

Kista menusuk dan kemudian menjadi luka yang menyebabkan keradangan yang menyakitkan dan menyebabkan parut. Jerawat ini tumbuh jauh ke dalam kulit.

Punca jerawat batu

Jerawat batu boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, tidak kira umur mahupun jantina. Banyak faktor yang boleh dijadikan sebab berlakunya pembentukan jerawat ini.

Antara sebab-sebabnya adalah diet yang tidak sihat, kurang pengambilan air, pengambilan gula yang tinggi, minyak yang berlebihan daripada kelenjar sebum, tekanan, merokok, sel mati berlebihan, tidur lewat dan banyak lagi.

Diet Tidak Sihat

Jika anda lebih gemar mengambil makanan ringan atau yang tidak ada zat, itu adalah ciri-ciri diet yang tidak sihat. Makanan yang tidak sihat akan menjadikan tubuh anda tempat pengumpulan penyakit, termasuklah jerawat.

Ini juga akan meningkatkan kadar insulin dalam darah. Insulin dapat membuat kulit anda menjadi kering dan mengelupas yang menyebabkan penyumbatan pada liang-liang pori pada kulit, atau dapat membantu kelenjar sebum menghasilkan lebih banyak minyak, yang akhirnya akan menimbulkan jerawat batu.

Kurang pengambilan air

Tubuh manusia memerlukan setidaknya 2 – 3 liter air setiap hari. Menjaga kelembapan pada kulit dapat membantu meningkatkan kualiti kulit anda dengan sangat berkesan.

Coklat dan Pengambilan Gula

Coklat atau makanan yang mengandungi gula berlebihan akan menghasilkan haba di dalam badan. Ini akan mendatangkan masalah seperti bisul, jerawat, dan sebagainya.

Kelenjar Minyak

Diyakini bahawa kulit berminyak adalah keadaan kulit yang sempurna untuk pertumbuhan jerawat.

Tekanan

Tekanan akan meningkatkan tahap hormon androgen, yang menyebabkan jerawat merebak lebih luas ke bahagian lain.

Merokok

Merokok bukanlah punca berlakunya masalah jerawat, tetapi ia menjadikan kulit tidak sihat. Kulit yang tidak sihat dapat menangkap jangkitan dengan cepat dan jerawat boleh disebabkan olehnya.

Cara menghilangkan jerawat batu

Perkara yang perlu dibuat

  1. Minum banyak air (2-3 liter) setiap hari.
  2. Banyakkan makan buah segar dan sayur-sayuran yang belum dimasak.
  3. Pengambilan buah-buahan dengan kandungan air yang tinggi seperti tomato, tembikai, jeruk, limau manis, dan banyak lagi akan sangat membantu.
  4. Tidur yang mencukupi (8jam).
  5. Gunakan pencuci muka ‘bebas minyak’ dan cuci wajah anda secara berkala. Ini juga akan membantu menjaga kebersihan pori-pori anda dan mengurangkan jerawat.
  6. Minum teh hijau, suplemen teh hijau atau produk-produk dengan teh hijau sebagai ramuan.
  7. Blackheads dan whitehead juga boleh menyebabkan jerawat dan merebak ke bahagian kulit lain yang mengambil masa dalam 15 hingga 20 hari.
  8. Latih diri dengan melakukan banyak aktiviti fizikal yang membuat anda berpeluh. Jadilah gimnasium atau lakukan olahraga apa pun, berpeluh bagus untuk kulit.
  9. Membersihkan dan mengencangkan juga sangat membantu.
  10. Sapukan minyak pokok teh, biarkan semalaman dan bilas pada pagi hari esoknya. Ini akan membantu mengurangkan parut, cela dan menjaga kulit anda tetap sihat.

Perkara yang tidak patut dibuat

  1. Jangan picit atau menusuk jerawat dengan jarum atau objek tajam.
  2. Jangan kerap makan makanan pedas.
  3. Kurangkan pengambilan alkohol.
  4. Sekiranya anda mempunyai kebiasaan mengambil makanan manis, ini mungkin sedikit sukar bagi anda. Tetapi, anda harus mengurangkan jumlah coklat dan pengambilan gula dalam diet anda. Sekiranya boleh, tidak perlu makan langsung.
  5. Jangan tertekan. Berehat dan bertenang.
  6. Hiduplah tanpa pengambilan kafein, koko, mentega dan lain-lain.
  7. Jauhkan telefon anda dari pipi anda semasa bercakap, kerana kuman pada telefon bimbit mungkin menjangkiti kulit anda.
  8. Pastikan produk yang anda gunakan untuk rambut seperti gel dan lain-lain, tidak terkena kulit anda. Bahan kimia ini buruk untuk kulit sensitif.
  9. Setelah bersenam, bermain atau melakukan aktiviti fizikal yang membuat anda berpeluh, jangan terus memakai pakaian yang berpeluh ini untuk jangka masa yang panjang.

Pilihan Rawatan

Jerawat batu boleh dirawat dengan beberapa cara. Pertama, dengan menggunakan pencuci muka bebas minyak, menjaga kulit dan pori-pori anda dengan bersih, menjaga diet yang sihat adalah cara mudah untuk merawat jerawat batu.

Cara paling selamat adalah dengan berjumpa dengan pakar dermatologi atau pakar kulit. Jika jerawat anda berada di bawah permukaan kulit, sebaiknya dapatkan nasihat daripada pakar professional.

Rawatan dari rumah

Jika anda juga mempunyai jerawat, anda masih dapat mengikuti hal-hal berikut untuk mencegah terjadinya jerawat. Yang penting, jangan memicit jerawat kerana ia membantu lebih banyak jerawat tumbuh di tempat yang sama.

  1. Ambil 1 cengkih, bubuk, campurkan dengan sekitar 2 – 3 titis susu atau minyak zaitun. Kemudian masukkan campuran ini pada jerawat, biarkan selama 15 – 20 minit dan basuh.
  2. Campurkan ¼ sudu kecil. serbuk kunyit dengan 2 sudu kecil. susu dan sapukan pada jerawat. Bilas dengan air atau air mawar setelah kering.

Cara Mengurangkan Kemerahan Pada Kulit

Cara termudah untuk mengurangkan kemerahan adalah dengan menggosok ais di tempat jerawat. Letakkan kiub ais di atas tempat sekitar selama satu minit. Jerawat batu itu akan hilang untuk sementara. Ini akan menjadi yang terbaik jika anda mempunyai majlis keramaian saat ini.

Selain itu, anda boleh juga menggunakan bawang merah dan air mawar. Ambil 1 biji bawang, parut. Setelah parut, perah jusnya dan sapukan jus ini ke atas jerawat batu, biarkan selama 10 – 15 minit.

Kemudian celupkan bola kapas ke dalam air mawar dan lap jus bawang dengan itu. (Bawang membantu mengurangkan kemerahan, luka bakar jerawat dan rasa sakit kerana enzim yang ada di dalamnya.)

Mengatasi Parut

  1. Ambil sebiji lemon, potong menjadi dua bahagian. Gosokkan 1 setengah biji ke kawasan yang terkena jerawat dan bilas dengan air selepas 10 – 15 minit. (Ini mungkin menyebabkan rasa kesemutan kerana kandungan asam di dalam lemon.) Lemon berfungsi menghilangkan bintik-bintik gelap dan noda. Tetapi perubahan itu tidak akan berlaku dalam waktu sehari.
  2. Sapukan gel aloe vera (baru dicincang dari daun lidah buaya) dua kali sehari. Biarkan selama setengah jam dan bilas dengan air.
  3. Ambil 1 sudu besar madu, 1 sudu besar jus lemon, 2 sudu besar susu dan 1 sudu besar minyak badam. Campurkan kesemuanya dan sapukan pada bekas jerawat. Bilas dengan air setelah kering.

Merawat Tanda Pockmark

Jika anda memicit jerawat anda, ia akan meninggalkan bekas. Parut ini juga terkenal sebagai tanda poket. Pockmark boleh kekal sepanjang hayat. Rawatan terbaik untuk menghilangkannya adalah dengan menggunakan madu.

Sapukan madu di atas bekas dan biarkan selama 10 – 15 minit. Kemudian bilas dengan air. Madu membantu dalam menjadikan kulit lebih halus. Oleh itu, ia melicinkan pockmark sehingga membuatkan ia tidak terlihat. (Mungkin memerlukan waktu berminggu-minggu untuk melihat perubahannya.)

Langkah Pencegahan

  1. Cuci wajah anda dan jaga kebersihannya pada setiap saat. Ini termasuk – tanpa menyentuh wajah anda semaksimal mungkin, menggunakan sarung bantal bersih, menutupi wajah anda dengan sapu tangan untuk mengelakkan debu.
  2. Mengamalkan diet yang sihat. Tiada. Jangan makan banyak makanan berminyak, contohnya seperti kerepek, wafer, makanan goreng, dan lain-lain.
  3. Minum banyak air dan termasuk teh hijau dalam diet anda.
  4. Gunakan pelembap yang sesuai selepas mandi. Penyegar seperti air mawar juga akan membantu kesihatan kulit anda dengan berkesan.

Sekiranya, petua ini tidak berkesan untuk anda, sila berjumpa dengan pakar dermatologi atau dapatkan bantuan profesional. Pembaca diminta untuk memeriksa semula apakah mereka ada alahan terhadapnya, sebelum melaksanakan setiap solusi rumah. Jika anda mempunyai jerawat yang keras, tetapi ia tidak timbul di permukaan kulit, jangan picit. Sila dapatkan nasihat doktor kulit.