Jerawat adalah keadaan kulit yang mempengaruhi kelenjar minyak pada bahagian kulit tubuh badan kita. Pori-pori pada kulit seseorang terkait dengan saluran (folikel) ke kelenjar minyak di bawah permukaan kulit yang menghasilkan zat berminyak yang disebut sebum.

Sel-sel kulit mati diangkut melalui folikel ke permukaan kulit dengan menggunakan medium minyak. Folikel ini juga mempunyai helaian rambut halus yang tumbuh dari luar. Apabila folikel ini tersumbat, ia akan menyebabkan pertumbuhan pelbagai jenis jerawat.

Bahagian tertentu dari tubuh kita lebih terdedah terhadap pertumbuhan jerawat. Jerawat mungkin terbentuk di wajah, leher, dada dan bahu. Masalah-masalah yang disebabkan oleh jerawat berkaitan dengan harga diri seseorang dan tahap kepercayaan diri daripada sebarang ancaman kesihatan yang serius. Satu-satunya masalah penting adalah parut.

Punca berlakunya jerawat masih tidak dapat diketahui dengan tepat. Kita tahu bahawa ketika folikel rambut, sebum, dan sel-sel kulit menempel bersama-sama menyekat liang-liang pori. Bakteria dalam kelenjar akan menyebabkan pembengkakan. Apabila kelenjar sudah tersumbat sepenuhnya, maka berlakulah pertumbuhan jerawat.

Jerawat Vulgaris

Jerawat Vulgaris juga dikategorikan sebagai ‘jerawat biasa’. Ini adalah jenis jerawat yang paling biasa. Ia lebih dikenali sebagai komedo, bintik putih, papula, pustula, nodul atau sista.

Blackheads

Blackheads adalah hasil dari liang-liang pori yang lebih luas daripada pembukaan normal. Ia juga dikenali sebagai komedo terbuka yang mengandungi sebum dan sel-sel kulit mati yang telah bertindak balas yang menyebabkan pengoksidaan melanin. Ini adalah zat hitam yang perlahan-lahan meresap dan komedo pun terbentuk.

Whiteheads

Whiteheads adalah bintik putih yang tetap berada di bawah permukaan kulit. Dikenali juga sebagai komedo tertutup, folikel ini dipenuhi dengan sebum yang sama dan sel-sel kulit mati. Namun, folikel ini mempunyai bukaan yang sangat kecil, udara tidak sampai ke dalamnya, dan pengoksidaan yang seharusnya terjadi tidak berlaku. Oleh itu, zatnya tetap putih, dan dapat dilihat di bawah permukaan kulit.

Papula

Papula boleh terhasil sebagai bintik merah kecil atau benjolan merah jambu pada kulit. Ketika liang diisi dengan bakteria, sebum dan sel-sel kulit mati, lama-kelamaan whitehead terjadi di dinding folikel dan menyebabkan ia tersebar ke dermis. Pada umumnya, papula akan menjadi pustule.

Pastikan anda tidak memicit papula dan segala kerengsaan kerana ia juga mungkin akan memburukkan lagi keadaan kulit. Oleh itu, papula mungkin akan cepat sembuh tanpa sebarang parut. Langkah-langkah pencegahan boleh diambil dengan menggunakan benzoil peroksida.

Pustula

Jenis jerawat ini berwarna merah di bahagian bawah dengan nanah di bahagian atas. Jerawat akan muncul dalam ukuran yang berbeza dan kadang-kadang memiliki komedo kecoklatan seperti inti di atas kepala nanah.

Sekiranya anda mempunyai pustula sesekali, anda boleh mencuba rawatan dengan menggunakan krim benzoil peroksida. Namun, pustula yang kerap atau banyak memerlukan nasihat daripada pakar dermatologi.

Nodul

Nodul adalah bersaiz besar, menyakitkan, dan padat. Luka yang meradang menembus jauh ke kulit dan terjadi daripada hasil perpecahan mendalam di dinding folikel. Bahagian yang dijangkiti dari folikel yang pecah akan menjangkiti folikel yang berdekatan.

Jenis jerawat yang parah ini tidak boleh dipicit, kerana jangkitan mendalam akan meningkatkan risiko parut. Sebaiknya anda perlu mengambil langkah pencegahan sebelum dijangkiti.

Kista

Kista adalah jenis jerawat yang menyakitkan, lebih mendalam, dan penuh nanah yang berisiko untuk meninggalkan kesan parut. Kista serupa dengan nodul pada bentuknya dan dalam hal ini, membran membentuk jangkitan pada dermis. Semasa kista bergerak ke permukaan, ia akan merosakkan tisu kulit yang sihat dan menghancurkan folikel. Ini adalah jenis jerawat yang paling teruk.

Conglobata

Jerawat Conglobata lebih kerap berlaku pada lelaki berbanding wanita, jenis jerawat yang jarang berlaku ini sangat menjengkelkan. Luka besar yang terbentuk di wajah, dada, punggung, lengan atas, dan paha, kadang-kadang disertai dengan bintik hitam.

Jerawat Conglobata boleh menyebabkan penderitaan dari segi psikologi dan fizikal yang teruk serta meninggalkan kesan kerosakan pada kulit dan parut kekal. Keadaan ini mungkin akan kekal selama beberapa tahun.

Jerawat Fulminans

Kes Jerawat Fulminans secara tiba-tiba akan disertai dengan demam dan sakit sendi. Umumnya dirawat dengan steroid oral.

Gram-Negative Folliculitis

Dalam kes ini, jangkitan bakteria yang menyebabkan pustula dan kista. Jenis jerawat ini mungkin disebabkan oleh rawatan jerawat jangka panjang dengan antibiotik.

Pyoderma Faciale

Pyoderma Faciale biasanya mempengaruhi golongan wanita sahaja yang berumur antara 20 hingga 40 tahun. Jerawat jenis ini terdiri daripada pustula, kista dan nodul yang menyakitkan pada wajah. Parut kekal mungkin berlaku, dan mengambil masa selama setahun untuk menghilangkannya.

Jerawat Rosacea

Jerawat Rosacea biasanya berisiko kepada orang yang berusia lebih dari 30 tahun. Jerawat Rosacea menyebabkan ruam merah pada wajah. Jerawat Rosacea dengan Jerawat Vulgaris dapat dibezakan kerana terdapat dua rawatan yang berbeza untuk jenis jerawat ini.

Jerawat Rosacea berlaku lebih kerap kepada wanita berbanding lelaki. Tetapi, ia boleh jadi lebih teruk apabila ada sesetengah kaum lelaki yang mengalaminya.

Jerawat adalah keadaan yang biasa dialami oleh kebanyakan orang pada waktu yang berlainan dalam kehidupan mereka. Statistik mengatakan bahawa 80 peratus individu sebelum usia antara 11 dan 30 akan mengalami jangkitan jerawat pada beberapa ketika.

Beberapa faktor yang menyumbang kepada masalah jerawat adalah peningkatan hormon semasa remaja, perubahan hormon semasa kehamilan, semasa memulakan atau menghentikan pil perancang, keturunan, ubat-ubatan tertentu, dan produk solekan berminyak.

Terdapat banyak ubat jerawat buatan sendiri dan penyembuhan jerawat semula jadi yang tersedia untuk merawat keadaan ini. Tetapi, jika masalah itu berlanjutan, anda perlu berjumpa dengan pakar dermatologi anda.