Cara Picit Jerawat (Yang Betul)

3 min bacaan

Anda sedang mencari cara picit jerawat yang betul? Jika jerawat di wajah anda masih baru, merah dan ada berlaku keradangan, adalah lebih baik jika anda membiarkannya selama beberapa hari untuk memberi waktu ia sembuh.

Cara mudah untuk mengetahui waktu yang tepat untuk memicit jerawat adalah dengan melihat jerawat sama ada ia telah berkembang sebagai pori kecil dan isinya telah menjadi putih. Jika anda melihat ada dua (2) tanda ini, anda sudah boleh memicit jerawat tersebut.

Walaupun begitu, saya memberi amaran bahawa pertama kali anda memicit jerawat dapat menyebabkan kesan parut, jika anda tidak mengikuti cara picit jerawat yang disarankan, kemungkinan keadaan jerawat akan bertambah buruk.

Cara picit jerawat dengan betul

Langkah # 1: Cuci Tangan dan Muka

Sebelum picit jerawat, bersihkan dahulu tangan anda dengan sebersihnya, sehingga ketika anda menyentuh jerawat atau kulit di sekitarnya, tidak ada kuman atau bakteria yang menjangkiti tangan anda. Juga, bersihkan wajah anda kerana ia membantu kulit di seluruh kawasan jerawat dengan pembersih antibakteria agar bakteria tidak masuk ke dalam.

Langkah # 2: Membasmi Jarum

Sebelum anda mula memicit jerawat dengan jarum, sangat penting untuk anda menggunakan pembasmi kuman. Cara mudah untuk melakukannya adalah dengan memasukkan sejumlah kecil alkohol dan tuangkan isopropil ke dalam mangkuk kecil atau tutup botol dan biarkan jarum di dalamnya lebih kurang dalam sepuluh minit.

Langkah # 3: Pengelupasan

Pengelupasan kulit di sekitar kawasan jerawat dan ia akan membantu dalam pembuangan sel kulit mati. Untuk pengelupasan, lap kain bersih dengan gel yang mengandungi asid salisilik dan gosokkan pada kulit yang terkena jerawat, lebih kurang dalam dua (2) minit. Jauh lebih mudah memicit jerawat pada kulit mati.

Langkah # 4: Kompres Panas

Ambil kain lap, celupkan ke dalam air panas dan sapukan pada jerawat anda. Biarkan selama lima belas minit iaitu membasahi kain dengan air panas dan menyapukan pada kulit. Kompres yang hangat akan menjadikan kulit lembut dan akan membawa nanah ke permukaan kulit sehingga memudahkan proses pemicitan jerawat.

Langkah # 5: Buang kulit yang mengelilingi Jerawat

Ambil bebola kapas, celupkan ke dalam alkohol isopropil dan bersihkan jerawat serta kulit di sekelilingnya. Pastikan tangan anda dibersihkan dengan sabun anti bakteria sebelum melakukan rawatan ini.

Langkah # 6: Masukkan Jarum Ke Dalam Jerawat

Pastikan bahawa hanya satu per empat dari satu inci jarum dimasukkan ke dalamnya. Oleh kerana aplikasi kompres hangat pada jerawat, kulit jerawat juga akan menjadi lembut sehingga jarum mungkin masuk ke dalam jerawat dengan kesakitan.

Langkah # 7: Mengeluarkan Nanah

Ini adalah langkah paling sukar. Ingat, ketika mengeluarkan nanah, berikan tekanan di atas jerawat dengan sangat lembut. Jangan gunakan kekuatan kerana nanah mungkin masuk ke dalam kulit, membuat jerawat lebih teruk dan akan menyebabkan parut.

Jadi, untuk mengeluarkan nanah, letakkan dua jari anda di sisi lain jerawat dan kemudian perlahan-lahan menggerakkannya ke arah jerawat, memberi tekanan perlahan pada waktu yang sama. Terus dari semua sudut di bawah jerawat, seluruh nanah di dalamnya diperas keluar.

Langkah # 8: Bersihkan Kawasan Jerawat dan Sapukan Krim

Setelah nanah mulai keluar, bersihkan dengan menggunakan bebola kapas yang dicelupkan ke dalam alkohol isopropil. Setelah seluruh nanah dikeringkan dan kulitnya segera dibersihkan, sapukan krim antibiotik untuk menyembuhkan kulit.

Akhir Kata

Kadang-kadang, ini mungkin akan terjadi, di mana jerawat mungkin boleh berkembang semula setelah anda picit. Oleh itu, anda perlu mengulangi proses cara picit jerawat sekali lagi.

Untuk menyelamatkan anda dari kerumitan itu, ada beberapa langkah pencegahan jerawat tertentu yang boleh anda ikuti untuk mencegah jerawat dari berkembang iaitu dengan menghilangkan make-up anda sebelum tidur, mencuci muka anda dua (2) kali sehari dengan menggunakan sabun pencuci muka yang sesuai bagi mengelakkan kulit berminyak.