Cara Hilangkan Kembung Perut Bayi Ibu Mesti Ketahui

4 min bacaan

Jika bayi anda mempunyai perut kembung, ia tidak bermaksud bayi anda ada masalah. Semua manusia menghasilkan gas dalam sistem pencernaan mereka.

Sesetengah bayi mungkin memerlukan bantuan untuk memindahkan gas itu keluar. Mengurangkan ketidakselesaan mereka memerlukan usaha pencegahan dan rawatan, dan cara hilangkan kembung perut bayi mudah ini boleh membantu.

Apabila bayi tidak selesa, kadang-kadang sukar untuk menentukan punca mereka meragam. Bayi dengan perut yang kembung akibat angin mungkin akan meronta-ronta, sambil mereka cuba untuk selesakan diri. Mereka mungkin akan menangis dan meragam lebih daripada biasa, menendang-nendang dan atau menghadapi masalah tidur.

Apa yang menyebabkan bayi mempunyai perut kembung akibat angin atau gas?

Terdapat beberapa sebab yang mungkin menyebabkan bayi mempunyai perut kembung atau berangin. Ada yang percaya bahawa bayi yang menyusu boleh mendapat gas atau angin dari makanan (seperti sayur-sayuran dan kacang tertentu) yang diperolehi dari susu ibu mereka.

Ada juga yang berpendapat bahawa makanan berasid dan produk tenusu yang berlebihan dalam diet mereka juga seolah-olah memburukkan lagi keadaan bayi mereka. Namun apa yang ibu makan bukanlah satu-satunya punca.

Jika bayi anda menyusu menggunakan botol susu, mereka mungkin mempunyai reaksi terhadap susu formula mereka. Jika perut tidak serasi dengan makanan atau susu, masalah gas dan kembung akan berlaku. Jika ini adalah punca gas, anda juga mungkin melihat masalah pencernaan lain seperti cirit-birit.

Yang Berkaitan:  Cara Melembutkan Najis Bayi Yang Keras

Salah satu sebab yang lebih biasa berlaku adalah menelan terlalu banyak udara semasa makan – sama ada menyusu badan atau menggunakan botol susu – ia boleh menyebabkan gas.

Bagaimana mencegah masalah bayi perut kembung akibat gas?

Terdapat beberapa perkara yang berbeza yang boleh anda lakukan semasa dan selepas makan yang boleh mengurangkan bayi anda meragam.

Bibir yang ditutup rapat

Mungkin cara yang paling mudah untuk cuba mencegah angin atau gas pada bayi adalah untuk meminimumkan jumlah udara yang mereka telan semasa menyusu. Pada bayi yang menyusu badan, ini bermakna memastikan bahawa bibir mereka melekap dengan kemas di areola.
Jika anda menggunakan botol, pastikan bayi anda melekapkan bibir mereka ke arah pangkal puting, bukan hanya hujung.

Condongkan botol

Penggunaan botol mencipta peluang yang unik untuk kemasukan udara semasa bayi menyusu. Condongkan botol sehingga kira-kira 30 atau 40 darjah, supaya udara naik ke bahagian bawah semasa mereka menyusu dan anda dapat memastikan susu berada di bahagian bawah botol berhampiran puting.

Cara lain untuk mengawal kemasukan udara dalam botol adalah dengan menggunakan ‘gas bag’ yang boleh mengeluarkan udara dan mengurangkan risiko gas. Sesetengah bayi kelihatan kurang meragam dengan perubahan jenis puting

Sendawakan bayi anda

Sendawakan bayi anda semasa dan selepas makan. Bayi anda mungkin tidak suka ini, terutamanya jika mereka sangat lapar, tetapi dengan menghapuskan aliran udara melalui pemakanan mereka, anda mengurangkan kemungkinan bahawa ia akan dibawa ke dalam sistem pencernaan.

Walau bagaimanapun, jika mereka menangis setelah anda cuba sendawakannya, mereka mungkin akhirnya akan kelihatan lebih tidak selesa, mungkin dari menelan lebih banyak udara semasa menangis.

Yang Berkaitan:  Kenali Ruam Di Muka Bayi: Jenis, Punca dan Rawatan

Makanan yang berbeza

Jika anda menyusukan bayi anda, dan bayi anda seperti meragam atau cerewet dengan makanan tertentu yang anda makan, anda mungkin mahu cuba mengurangkan jumlah makanan yang berangin. Ini termasuk produk tenusu dan sayur-sayuran cruciferous seperti brokoli.

Hasil kajian belum lagi menunjukkan hubungan antara pemakanan ibu dengan keadaan bayi yang meragam. Menukar diet pemakanan dan tidak mengambil makanan tertentu juga boleh membuatkan anda berhadapan dengan masalah kesihatan.

Rujuklah doktor anda jika anda sedang mempertimbangkan untuk mengecualikan beberapa jenis makanan dari diet anda.

Cara merawat bayi perut kembung akibat gas atau angin

Sejurus selepas makan, tegakkan badan bayi anda dengan mendukungnya dan menyandarkan bayi anda ke badan atau dada anda. Ini akan memudahkan mereka untuk sendawa.

Jika mereka sudah berasa tidak selesa, cuba letakkan bayi anda secara menelentang dan menggerakkan kaki mereka dalam gerakan berbasikal.

Di samping itu, berikan bayi anda masa untuk berbaring atas perut mereka. Berbaring dalam keadaan perut ke bawah boleh membantu mereka mengeluarkan gas atau angin.

Anda juga boleh mencuba cara-cara hilangkan kembung perut bayi ini untuk menenangkan mereka dan membantu mengeluarkan gas dari badan kecil mereka:

Pegangan bola sepak

Bawa bayi dalam seperti anda memegang bola sepak. Ini melibatkan memegang muka bayi anda di seluruh lengan anda, dengan kaki mereka merentangi siku anda dan sisi muka mereka di tangan anda seolah-olah anda sedang membawanya untuk ‘touchdown’. Ramai bayi mendapati tekanan tambahan pada perut mereka ini dapat menenangkan perut mereka yang tidak selesa.

Ubat titis (cecair) gas atau perut kembung

Jika pendekatan semula jadi gagal, pertimbangkan ubat titis gas yang diperbuat daripada simethicone. Oleh kerana ubat ini tidak murah dan hanya berkesan ke atas sesetengah bayi, ini mungkin boleh dijadikan cara hilangkan kembung perut bayi yang terakhir.

Yang Berkaitan:  Cara Panaskan Susu Badan Dengan Selamat Dari Peti Sejuk

Baca juga: Cara urut bayi kembung perut

Kesimpulan

Menenangkan bayi yang sedang meragam bukanlah perkara yang mudah, terutamanya apabila anda tahu mereka berasa tidak selesa. Walau bagaimanapun, gas atau perut kembung adalah normal pada bayi. Oleh itu, pengetahuan asas tentang beberapa pendekatan yang berbeza untuk membantu meminimumkan keadaan tidak selesa ini boleh membuat semua orang dalam rumah berasa lega dan gembira.